ShoutMix chat widget
__________PERHATIAN..!! SETIAP ARTIKEL YANG DI POSKAN,LAYAK DI KOMEN OLEH SESIAPA SAHAJA, PETUKARAN IDEA JUGA DITERIMA DIDALAM RUANG KOMEN INI UNTUK KOMEN SESEBUAH ARTIKEL CLICK PADA "LINK TO THIS POST" ,DI BAHAGIAN BAWAH ARTIKEL__________

Friday, July 22

23.1 Juta Pengguna Facebook Malaysia Di Hacks..??? Lagi..??


Assalamualaikum & selamat sejahtera ya pak..!!

Wah letih rasanya..apabila selesai tugas kerja ... Apa Dah Jadi Dengan Facebook Pada Hari Ini , Dulu , Kini & selamanya..1 minggu berdepan dengan cabaran & halangan untuk Cyber membawa balik Artikel Facebook Ceh..!!(pengguna di Hacks) yang HOt baru-baru nie..Apa yang nak diceritakan adalah sebagai pengajaran kepada pengguna Fb supaya lebih berhati2 lagi..

Berapa banyakkah pengguna di Hack/Spam sehinggakan maklumat pribadi dicuri dengan menggunakan keYlogger..yang berlapikkan like,add as a friends & installer..??
Berapa banyakkah ID pengguna & ID email di godam..??

Cyber membuat analisis jika penduduk malaysia yang berdaftar sebagai pengguna Fb itu sebanyak
2.4juta (remaja aktif) 5.6juta (dewasa lelaki) 3.4juta (dewasa perempuan) 1.1juta (peringkat tua)
8.9juta (ahli politik) 700ribu (yang berada diluar) = 23.1juta (pengguna tegar Fb dalam Malaysia)
Ini dikira secara rawak dan bersahaja..Dalam masa 3 hari berturut2 ,kebanyakan pengguna Fb mengeluh apabila Fb mereka tidak dapat dibuka selama beberapa jam/hari..

Korang bayangkan ViRus/Warm/bahan yang digunakan mampu menggodek 100 ids per minit kali dengan jam kali dengan hari ,berapa banyak ids..??lebih kurang 4.32juta dari pelbagai kategori yang mungkin menjadi mangsa..dalam masa 3 hari..!!

Para pembaca & bloggers mesti ingat..!!!sesetengah maklumat yang betul ,kita masukkan didalam Fb & ada yang palsu kerana org yang tidak berkenaan boleh melihat profile kita ,tetapi maklumat email kita berkemungkinan maklumat betul..Zaman sekarang ,setiap form yang kita isi,tak kira lah ia dari mana-mana pihak sekali pun,(bank,takaful,pinjaman,perumahan,daftar kerja dan lain-lain) kebanyakan kena masukkan email betul..??untuk mereka berhubung secara  terus dangan anda..zaman dah canggeh beb..(sendiri mau ingat)ok stop kejap.

Renungan...
Bangsa indonesia ni memang berdendam sikit dengan Malaysia nie..dari segi kecanggihan ,apa yang kita ada sekarang,mereka pernah berjanji akan melakukan serangan (Perang Cyber) pada 31 Ogos 2009Dimana puak anti hackers Malaysia mencabar mereka ini dengan pelbagai kata2,makihamun,hina menghina.

Group Hacker Pro Indo Berkata:-
Wah rupanya Malaysia mendapat hadiah khusus di ulang tahun kemerdekaan negara tersebut yang ke 52 tahun, hadiah tersebut di berikan oleh para cracker Indonesia dengan melakukan deface pada tampilan muka pada 116 situs yang di invasi, yang sebagian dari situs tersebut terdapat situs pemerintahan seperti departemen pendidikan dan situs departemen pariwisata. Rupanya para cracker kita merasa perlu menegur negara jiran itu dengan melakukan deface massal kesitus mereka, inilah tegurannya:

“Hari ini tepat tangal 31 Agustus 2009, Negara yang sangat tidak creative, negara yang suka mencuri kebudayaan indonesia, negara yang warganya suka menjadi dalang pengeboman di indonesia, negara yang telah banyak menyiksa saudara kita para TKI yang menumpang mencari nafkah di negara tersebut, negara yang telah melecehkan lagu kebangsaan kita, negara yang telah banyak menghina-hina indonesia di internet, negara yang telah mencuri pulau sipadan & ligitan dari negara kita, negara yang telah banyak memasuki perairan kita tanpa izin, negara yang mendapatkan kemerdekaan nya dari inggris, telah merayakan hari kemerdekaan negaranya.

Kami sebagai warga negara indonesia yang baik akan ikut memeriahkan kemerdekaan negara tersebut dengan cara kami sendiri. Yah tepat cara kami sendiri, Cara kami memeriahkan hari ulang tahun negara tersebut adalah dengan melakukan mass deface terhadap site-site negara tersebut. Berikut list site-site negara tersebut yang telah berhasil kami ambil alih.”


Nama-nama 116 Website Malaysia yang di hack:



Tapi secara berangsur tampilan situs-situs tersebut sudah kembali seperti semula karena para admin mereka melakukan pembenahan dari serangan mendadak ini. Tindakan ini sebagai respon akan tindakan nakal negri jiran tersebut, yang terakhir adalah kasus melecehkan lagu Indonesia Raya yang tentunya membangkitkan amarah banyak anak bangsa. Well apakah akan terjadi perang besar di dunia cyber antara cracker Indonesia vs cracker Malaysia kelak?
(nama website teleh ditukar /indonesia.html kerana tanda kejayaan mereka)


 serangan 2011
Hacker Indonesia Jauh Lebih Unggul Dari Malaysia
Post By Zulfikar Jam 21:03 | Jumat, 25 Februari 2011 | 0 Pendapat
Label: Teknologi
Aksi penangkapan petugas KKP oleh Malaysia telah memancing reaksi di dunia maya. Di bidang hacking, hacker RI dinilai lebih unggul dibandingkan Malaysia.

Anggota Komisi I DPR RI Roy Suryo menilai jika menyangkut cyber, Indonesia terhitung paling hebat. Bahkan Indonesia terbukti hebat dilihat dari kompetisi hacker yang pernah ada.

“Menurut catatan saya, dulu waktu ada serangan dari hacker Malaysia dalam kasus Ambalat respon mereka kecil. Lucunya ada indikasi serangan balik kepada situs Indonesia sebenarnya fake karena yang menyerang hacker kita sendiri. Hacker Indonesia merasa tidak mendapat respon, akhirnya mereka melakukan spoofing,” katanya di Jakarta, kemarin.
Roy menambahkan ia tidak menemukan banyaknya serangan yang dilakukan oleh hacker Malaysia. Namun serangan dunia maya lebih dilakukan oleh hacker Portugal saat kasus Timor Leste .

Roy menilai hacker Indonesia nasionalis dan siap membela dunia maya jika ada serangan. Ia mensinyalir hacker sering melakukan latihan, terbukti dengan adanya situs pemerintah yang diserang termasuk menyediakan solusinya.
Jika menyangkut nasionalisme, Roy menyatakan percaya bahwa hacker Indonesia pasti akan melakukan pembelaan. Namun ia menyayangkan tidak adanya langkah preventif dari Kementrian Kominfo menyangkut serangan di dunia maya.

Menurut Roy, Kementrian Kominfo hanya fokus menata perundangan dan peraturan. “Misalnya dalam UU ITE dan yang kami bahas di Komisi I DPR saat ini yaitu UU TIPITI (Tindak Pidana Teknologi Informasi) di mana lebih mengatur pada perlindungan masyarakat dan berlaku di ranah Indonesia, bukan untuk antisipasi hacker,” katanya.

Mengenai lemahnya antisipasi yang dilakukan pemerintah juga disesalkan pengamat militer MT Arifin. “Rata-rata lembaga pemerintah Indonesia sangat sulit diminta kesiapannya. Pemerintah belum memiliki kesiapan yang memadai untuk mengatasi isu yang berkembang,” imbuhnya.

Namun ia menilai perang cyber hanyalah hal kecil dan tidak akan menimbulkan masalah-masalah mendasar. “Menurut saya masalah jadi besar karena dulu waktu kasus Ambalat sering kali diangkat untuk menyelamatkan politik dalam negeri. Ini yang harus diperbaiki. Sebenarnya sih Malaysia-Indonesia tidak memiliki banyak masalah,” bebernya.

Ia menambahkan yang diperlukan saat ini adalah sikap dewasa dari para profesional. Jangan sampai dipakai sebagai alat untuk menunjukkan sikap nasionalisme. Seandainya benar terjadi perang di dunia maya, maka cara mengatasinya yaitu dengan kerjasama Indonesia-Malaysia.

“Sekarang apa bisa dipastikan kalau yang menyerang itu orang Malaysia, jangan-jangan bisa jadi itu orang Indonesia sendiri yang menyerang. Hal ini harus di- manage sehingga tidak merusak unsur-unsur dasar dari hubungan antarbangsa,” katanya.

“Kita tidak senang dengan Malaysia, tapi kita harus hormati mereka karena bisa membantu menyediakan lapangan kerja pada kita. Dan ini merupakan kritik bagi pemerintah untuk memperbaiki keadaan,” tambahnya.
(Sekadar Menutup Mata)


100 Program Jahat Yang Perlu Anda Berhati-Hati



P/s Jaga lah maklumat pribadi Korang sebaik-baiknya jangan sampai diceroboh..
Terutama Email.. 
JANGAN LUPA UCAP TERIMA KASIH

0 0 Orang Berkata Dah..!!:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket
Follow dan Support Blog Cyber-Terima Kasih-Follow dan Support Blog Cyber-Terima Kasih-Follow dan Support Blog Cyber-Terima Kasih-Follow dan Support Blog Cyber-Terima Kasih

Orang Yang Aku Support

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More